måndag 24 mars 2008

Intervju med Doktor kosmos


Jag passa på att skicka ett mail till doktor kosmos nu inför skivsläpp och live på satin i örebro och fick svar sjukt snabbt... jag insåg några stavfel från min sida på intervjuen men ska försöka rätta dessa. men ni som läser min blogg flitigt vet att jag oftast stavar sjukt mycket fel he he.

intervjuen:

1. Doktor kosmos medlemmar har haft artist namn men nu verkar det som ni använder era riktiga namn utom Twiggy Pop... varför?
Förra skivan "Ett enkelt svar" kändes väldigt personlig, alltså föll artistnamnen bort. Vi ville inte att texterna skulle kunna misstolkas som ironi på grund av att vi hade konstiga artistnamn. Grejen är att Twiggy Pop ÄR Twiggy Pop, så för henne fanns inga såna alternativ. Vi har övergått till att använda artistnamn privat istället. Henrik är känd som "VHS", Martin kallas "Organisation".

2. vad är det vi kommer få höra på nya skivan?
Ni kommer att få höra den bästa skiva gjord på svenska språket någonsin. En skiva Prince borde ha gjort tillsammans med David Byrne och Sebastian Tellier, men det var vi som gjorde den.

3. I nya skivan "dissar" några svenska artister vilka svenska artister rullar flitigast i eran stereo just nu?
Hästpojken och Alf Robertsson. Ibland vet vi inte vilken som är vilken. Dag Vag har vi däremot blivit jävligt duktiga på att känna igen. Det tar max sex sekunder av en Dag Vag-låt innan vi känner igen att det är en Dag Vag-låt. Men sanningen är den att vi älskar både Timbuk och Kent. På olika sätt, och kanske inte för deras musik. Men vi älskar dem.

4. Min favorit doktor kosmos låt är Länderna (demo varianten) vilken är ni mest nöjd med?
Vi är mest nöjda med versionen som hamnade på "Evas Story". Det var därför den hamnade på skivan. Demoversionen är bra, men lite... rörig. Men den är ju punk för fan. Annars är favoritlåten alltid den senaste. VIlket är en ny låt som vi gjorde i repan för tre veckor sen. Den går under arbetsnamnet "Fleetwood Mac".

5. Ni kommer komma till örebro den 19 april. vad har publiken att förvänta sig av spelningen?
De kan förvänta sig sveriges bästa liveband och de kommer att få sveriges bästa liveband. Det är till och med vetenskapligt bevisat att vi är det.

6. Har ni lämnat Gävle för gott? jag ser på eran myspace sajt att ni anser er som ett stockholms band.
Det här skrivs på en dator i Gävle, så vi har inte lämnat the city of dreams för gott. Men det går allt längre mellan våra besök.

7. sista frågan. vem hoppas ni vinner president valet i usa?
Vi hoppades på John Edwards, eftersom han var den mest radikale kandidaten.

Tusen tack Doktor kosmos!!!! jag lägger upp en bild jag gjort på Uje Brandelis. jag vet att det inte ger de rättvisa då de faktist ätr ett band! och ett jävla bra sådant med!!

Inga kommentarer: